Сезон 2020 беше като никой друг за пилота на Repsol Honda Марк Маркес. Той бе принуден да гледа състезанието от дома си след контузия в първия кръг. Това е доста тежко за Марк, но той продължава да тренира, за да се върне на пистата с Honda RC213V. Преди домашното си състезание за Гран при на Каталуния, Марк сподели какво мисли за сезон 2020, физическото и психическото си състояние и представянето на отбора на Repsol Honda.

 

  • Марк, бихме искали да знаем как се чувстваш физически и психически?
  • Що се отнася до физическата страна, сега съм добре. Но, разбира се, все още съм далеч от нормалното си ниво. Преди седмица започнах да се занимавам с бягане и колоездене. Състоянието на краката и лявата ми ръка е доста добро. Но за дясната ръка все още трябва да направя няколко големи крачки. Сега започваме да правим повече упражнения. Очаквам с нетърпение да започна да се натоварвам малко повече във фитнеса. Но в момента трябва да сме просто търпеливи.

От ментална страна беше трудно в началото. В къщи нямаше какво да се прави, дните и дори часовете бяха много, много дълги. Сега имам план за всеки ден. Правим две сесии по физиотерапия и след това тренираме и във фитнеса с моя треньор – лявата ръка, краката, дясната. Психически се чувствам много по-добре. Моментът, в който страдам най-много, е по време на състезателния уикенд, защото гледам състезанието, всички тренировки по телевизора и не е лесно. Мога да кажа, че сега съм щастлив. Щастлив съм, защото вече чувствам, че сме направили някои стъпки напред.

– Видяхме миналата седмица, че вече тренираш с протектор. Все още ли го използваш?

–  Да, имахме различни протектори. В началото имах голям от китката до горната част на ръката и беше като напълно твърд. След това използвах карбонов протектор, който видяхте в социалните медии, който беше от лакътя до рамото. И сега, в нормалния живот не използвам нищо при тренировка. Когато карам на колело, все още използвам този въглероден  протектор, защото фиксира малко по-добре костта и ръката. Сега започвам да забравям за протекторите и се надявам, че следващата седмица вече ще можем да ги премахнем във всичко, което правим.

– Как се чувстваш сега, когато тренираш отново?

– Започнах да карам колело и да бягам.  Очаквах, че ще бъде много по-лошо, защото около четири, пет седмици лежах само на дивана и гледах телевизия. Но започнах да бягам и веднага от първия ден се почувствах добре и започнах да виждам подобрения. С колоезденето бе същото. Най-трудното е с мускулите на дясната ръка, но дори това е по-добре, отколкото очаквах. Мускулът е все още там, работи добре. Най-важното е, че правя всички движения. Вървим стъпка по стъпка напред с моя физиотерапевт Карлос. Той живее с мен в къщата ми, ще започнем да работим усилено, за да се подобрим.

– Пропусна ли много тренировки?

– Пропуснах, особено първите две седмици. Това, което ми липсва повече, е да съм на мотора. Сега съм в ситуация, в която се надявам да се върна скоро с малък мотоциклет или нещо подобно. В момента трябва просто да спазваме процеса и времето за възстановяване посочено от лекарите. Сега започвам да се чувствам готов, но тогава става малко опасно. Защото когато се чувстваш готов, искаш още и още, но просто трябва да се опитам да разбера какво казва тялото ми.

– Още миналата седмица много фенове казаха, че си наистина бърз!

– Бях изненадан, защото нормално моето темпо на бягане е 3:50 мин. на километър, а  направих 4/4: 10 на километър. Беше добро темпо. На следващия ден бях разбит! Краката ми бяха напълно схванати. Но след това през седмицата бягах три пъти, веднъж отидох на колоездене и изглежда, че това е изхода. От физическа гледна точка, се чувствам готов да се върна. Но по-специално ръката ми все още не е възстановена.

– В Мизано беше първото състезание, където екипът на Repsol Honda беше по-близо до предната част. Какво мислиш?

– Мисля, че екипът на Repsol Honda е в трудна ситуация. Разбира се, чувствам, че съм важен там и можем да постигнем много добри резултати. Но когато има пилот новак от другата страна на гаража, а аз бях извън първия старт, тогава може да се загуби малко посоката. Но сега изглежда, че е нормално, новакът да има прогрес. Моят съотборник и брат разбира се има добър прогрес.  Но тестът във вторник в Мизано беше много важен. Там откриха нещо, след което Накагами и брат ми Алекс направиха голяма крачка. Шести и седми като цяло е добър резултат за тях. Очаквам с нетърпение да се върна възможно най-скоро, за да помогна на отбора. Но в момента просто помагам отвън.

  • Мислиш ли, че Алекс вече е направил тази стъпка?
  • Алекс е в прогрес. Много важно нещо за пилотите новаци е, когато имат две състезания подред в една и съща писта. Това помага много. Най-трудното нещо в MotoGP е да стигнете до пистата с мотоциклет от клас MotoGP и да се опитате да коригирате всичко. Алекс ще пристигне на пистата Каталуния и ще започне процеса отново. Но да видим дали е направил стъпка напред. Той трябваше да направи първата стъпка от 8-о до 12-о място.  След това трябва да подобрява класирането си, да върви напред.

–   Мислиш ли, че е по-трудно за новак този сезон, защото разликата от първо до 20-то място е една секунда?-   Трудно е не само за новаците, но и за всички. Времената са наистина близки. В една секунда има 17-18 състезатели. Това е невероятно, защото мисля, че нивото в MotoGP сега е наистина еднакво. Сезонът е труден за всички, но особено за новаците, защото има много състезания подред. Странно е, защото когато се състезавате веднъж, щом се приберете вкъщи, тялото може да разбере как да се подобри. Но сега всичко се случва много бързо, твърде бързо за новак. И няма тестове. Те направиха еднодневен тест в Мизано, а обикновено по време на сезона имаме четири или пет дни тестове, които много помагат. –   Като си у дома, съветваш ли Алекс?-   Опитвам се да помогна на Алекс. В четвъртък, когато се разпределят гумите, той ми изпраща снимката. Опитвам се да му дам съвет, дали тази гума може да бъде опция, както е била миналата година. И други такива неща. Но като правило той трябва да работи със своя екип. Ние сме професионалисти, а той работи със своя екип. Ако има съмнения относно стила на каране или нещо подобно, ми се обажда. Но аз никога не му се обаждам. Той трябва да работи в екипа. Там е и Алберто (б.р. Пуч), който също има много опит, и Емилио (б.р. Алзамора). Разбира се, всеки ден имаме два, понякога три телефонни разговора. –   Honda изпрати съобщение за медиите, в което казаха, че ще отсъстваш  два или три месеца от пистата. Къде си сега?-   Три месеца са много. Когато бях с лекарите, ние се опитахме да разберем и да изслушаме различни мнения на различни лекари и те казаха около три месеца. В началото е шок. Сега съм в състояние, в което започвам да усещам големите промени в тялото си. Всеки ден, всяка седмица усещам нещо различно. Първите три седмици бяха еднакви, защото не усещах нищо, не усещах никакво подобрение. Но сега започвам да чувствам подобрения. Започвам да работя във фитнеса, започвам да тренирам. В този момент знам, че съм по-близо до това да се кача на мотоциклета. Но не знам дали ще се кача на мотора след един месец, след две седмици или след два месеца. Не знам! Това е нещо, на което тялото ми ще отговори. –   Междувременно гледаш състезанията у дома. Сигурно е супер странно за теб?-   Най-трудно е, да гледаш състезанията и тренировките у дома. Би искал да си там. Тогава, когато видите, че силите са изравнени, че има много различни победители през сезона и видите, че имат само 84 точки след толкова много състезания, вие ставате още по-мотивирани да се върнете. Но в крайна сметка всичко е време. Изглежда странно, че след седем състезания изоставам само с 84 точки от лидера. А имам нула! Странен сезон е и изглежда, че няма никой, който да прави голяма разлика в сравнение с останалите. –   Не само двама състезатели участват в битката за победата. Има пилоти на много производители, а също и мотори от сателитни отбори. Тази година ситуацията е сложна. –   Да, това е добре за MotoGP. Мисля, че за шоуто става, защото сега сателитните екипи имат официален мотор. Това означава, че мотоциклетът може да спечели много състезания. Добре е, защото сателитния отбор може да има висока цел за сезона, висока цел за състезанието и битката е сериозна. Много по-добре е и за спонсорите.-   Спомена в интервю, че твоите фаворити са Дови и Куатараро – това все още ли е същото?-   Трудно е да се каже, но е вярно, че в Австрия казах Куартараро или Довициозо. Честно казано, очаквах повече от тях. Особено от Фабио, защото той спечели първите две състезания с невероятно ниво. А сега не знам какво се случва. Той се бори много, дори в една от най-силните си сесии – квалификацията. Довициозо е последователен, но се нуждае от повече скорост, ако иска да спечели титлата. В елита са Винялес, Мир… Има 8-9 девет пилоти в рамките на 25 точки, така че ще бъде интересно до края на сезона. –   От 2013 г. спечели шест титли. Сега е труден момент за Honda. Много хора използват този лош късмет, за да атакуват и казват, че моторът не е лесен за каране, че стратегията е грешна. Какво мислиш?-   Сега имам много време и чета много неща. Но ако вземете последните десет години, Honda има перфектна стратегия. Защо? Защото именно отборът спечели повече титли при пилотите, отборите и конструкторите. Мисля, че Honda свърши чудесна работа през всичките тези години. Всеки производител се бори в продължение на една години. Но понякога има и сривове. Очаквам с нетърпение да подобрим ситуацията за следващата година, защото се чувствам част от Honda. Чувствам моята отговорност да бъда там, за да изкача Honda до върха. И ние ще се върнем. За мен стратегията на Honda е правилна. Можем да страдаме една година, но трябва да вземем последните 10 години. В това десетилетие Honda постигна повече от всички останали производители. –   Трябва ли мотоциклетът от MotoGP да бъде лесен за каране, както казват хората?-   Мотоциклетът от MotoGP е за MotoGP. Искам да кажа, че всеки мотоциклет от MotoGP има различен характер. Пилотите трябва да се адаптират към мотора. Honda има тази философия в продължение на много години в класовете 500 куб. см и MotoGP. Например, когато говоря с Дуън, с Кривие, философията е същата. Honda има добър мотор, но трябва да сте на 100% във форма. Трябва много, за да изградите усещането за мотоциклета и да бъдете наистина бързи. Прочетох, че „мотора е направен само за стила на Маркес и бла-бла“. Не е така. Имаме три официални мотора на пистата. Миналата година бяха за мен, Лоренсо и Кръчлоу. Всички пилоти имат едни и същи коментари. Друго нещо е, ако един ездач е по-бърз или по-бавен. Но аз съм първият, който иска за себе си по-бърз и по-лесен за каране мотор. Но не е така. Това е състезателен мотор и в последното състезание например 6-и стана Накагами, а 7-и новакът Алекс. Така че, това е добър мотор, има потенциал. Ако искате да разберете мотора, да свикнете с него, трябва да катастрофирате много пъти.-   Последното състезание ще е на нова писта – Портимао. Какво мислиш за тази писта?-   В Портимао ще бъде интересно да завърши сезона. Надявам се да съм там. Надявам се да се състезавам там с мотор от MotoGP, защото тествах там с мотоциклет Moto2 през 2012 г. Беше отдавна, но си спомням пистата. Има много изкачвания и спускания, като се следва естествения релеф на местността. Беше наистина приятно и много забавно да се състезавам там. Надявам се, че ще бъда там и да завърша сезона по добър начин.

Сподели