На пистата Мотеги 25-годишният Марк Маркес спечели брилянтна 8-а победа за сезона и 7-ата си шампионска титла. Маркес сложи за 5-и път короната в последните 6 години във висшия клас. Както бе слогънът, използван от тима на Honda след като пилота спечели титлата, това е Ниво 7 (Level 7).

Испанецът, роден на 17 февруари 1993 г. в Лейда, вече има 7 титли – в 125 куб. см през 2010 г., в Moto2 през 2012 г. и в MotoGP през 2013, 2014, 2016, 2017 и 2018 г. Марк е най-младият пилот, спечелил пет титли в кралския клас, като се изравни с легендарния Мик Дуън.

Маркес винаги е живял в Сервера, малко градче близо до столицата на Каталуня – Барселона заедно с родителите си и брат си Алекс. На 4 години за Коледа получава желания мотоциклет и получава първите си уроци от баща си, като кара в индустриалната зона, близо до техния дом. През 1998 г., едва 5-годишен Марк  той участва в Ендуро за деца и иска да кара мотокрос, но това е невъзможно на неговата възраст по това време.

През 1999 г. баща му купува втора ръка офроуд покет байк 50 куб. см с който Маркес кара ендуро и мотокрос. През 2000 г. кара пак ендуро и става втори в шампионата по мотокрос на Каталуня, а година по-късно е шампион. Така Маркес започва кариерата си и от кроса се прехвърля на асфалта.

През 2002 г. Маркес е 3-и в Конти Къп – пистови серии, промотирани от каталунската мотоциклетна федерация. Той продължава да кара и мотокрос, но фокусира усилията си върху пистовите надпревари. Излиза на големите трасето през 2003 г., като участва в Open RACC 50 каталунски шампионат с 6 състезания, като печели титлата в първата си година. През  2004 г. преминава в клас 125 куб. см с Honda 125 GP. Той подписва договор с отбора RACC Impala, а съотборник му е Пол Еспаргаро. След 6 състезания той е втори след съотборника си.

Много важна за Маркес се оказва 2005 г.  той среща Емилио Алзамора – световен шампион в клас 125 куб. см за 1999 г. с Honda. Този сезон Марк Печели шампионата на Каталуня в клас 125 кубика, а също и каталунския шампионат на Супермото в клас 85 куб. см.  През 2006 г. повтаря успехите си, а в същото време прави дебют в испанския пистов шампионат  (CEV), където става 8-и. Следващия сезон отново е в CEV, но с KTM. Въпреки няколкото катастрофи, той е 9-и, но Алзамора носи изненадваща новина – от следващата година Маркес ще бъде част от голямото семейство на световния шампионат.

Марк дебютира в световния пистов шампионат с тима на Repsol KTM през 2008 г. в Гран При на Португалия, тъй като прави едно тежко падане преди сезона и чупи дясната си ръка. Заради това пропуска първите два старта. Шестото състезание за Гран При на Великобритания е знаменателно, тъй като Марк печели първия си подиум – 3-о място. С това той започва да пише историята на шампионата, като става най-младият пилот с подиум в световния шампионат. Сезонът Маркес завършва 13-и, въпреки че не стартира в 4 състезания заради контузии.

През 2009 г. отново кара с номер 93, като това е годината, в която е роден. Марк демонстрира таланта си и печели втория си подиум на Херес. В Гран При на Франция става вторият най-млад пилот с първа позиция в шампионата. След като завършва в челото няколко състезания, той има лош късмет и  катастрофи, но въпреки това завършва в топ 5.

През 2010 г. Маркес отива в Ajo Motorsport и кара Derbi. Още на тестовете показва, че се чувства добре в новия тим и с новия байк.  Още в първото си състезание печели първа позиция в Катар, а след това и подиум. На Херес – на 2-ото състезание той катастрофира на първата обиколка, след като му се чупи ауспуха, но във Франция отново е на подиума. Две седмици по-късно – на 6 юни 2010 г. той печели първата си победа в кариерата – на Муджело. Следват нови победи в следващите 4 поредни състезания – Силвърстоун, Ассен, Каталуня и Заксенринг, и то във всяко с първа позиция. След това има променлив успех след лятната пауза, но след това взима победа в сан Марино. Отново прави серия от 4 поредни победи – в Мотеги, Сепанг, Филип Айлънд и Ещорил. Марк отива с преднина от 17 т. на последния старт във Валенсия, където се очаква дуел между него и другият претендент Нико Терол. Марк печели 4-ото място, което му носи първата титла. Той е шампион в клас 125 куб. см на 17 години с 10 поледи и 12 първи позиции за сезона.

Така Маркес започва бляскавата си кариера. През 2011 г. прави дебют в Moto2. Това е труден сезон, запо„чнал със спукана гума и катастрофа, но след това испанецът печели 7 победи. Той е лидер в шампионата и води битка за титлата с Щефан Брадъл. На Филип Айлънд Марк печели подиум като стартира 38-и. В Малайзия обаче всичко се срива. При катастрофа пилотъ с номер 93 получава сериозен проблем с очите и не може да се състезава до края на сезона, с което губи титлата.

Маркес прекарва кошмарна зима, като стои въпросът дали изобщо ще вижда повече, а камо ли да се състезава. Операцията обаче е успешна и той е готов да се върне на пистата. Печели титлата в Moto2, като се бори за победата на финала на сезона във Валенсия, за да подчертае грандиозната година.

После на същата писта изпробва машина MotoGP за първи път, тъй като Маркес вече бе подписал с Repsol Honda. Дебютът му при кралете бе невероятен. На първия старт той е на подиума, а на втория взе първата си победа. Това накара Валентино Роси да настръхне. Стана най-младият победител, а в края на сезона и най-младият световен шампиона. След 35 години дебютант печели титлата. Продължи с рекордите и през 2014 г. спечели първите 10 състезания поред, а после и титлата на Мотеги, в Япония. Пропусна титлата през 2015 г., въпреки че сезонът започна добре. След това отново се заредиха три поредни успешни години – 2016, 2017 и 2018-а, в които Марк Маркес триумфира с короната.

Факти за световния шампион Маркес за 2018 г.

– На  25 години и 246 дни, Маркес и най-младият пилот, който има 7 световни титли, като взима рекорда от Майк Хейлууд, който постига това на 26 години и 140 дни, когато печели 7-ата си корона през 1966 г. в клас 350 куб. см.

– Маркес е един от 8-е пилоти, които са спечели 7 или повече титли във всички класове след Джон Съртис и Фил Рийд по 7, Карло Убиали, Майк Хейлууд и Валентино Роси по 9, Анхел Нието – 13 и Джакомо Агостини – 15.

– Маркес е най-младият пилот който е спечелил пет титли във висщия клас – на 25 години и 246 дни, като взе рекорда от Валентино Роси – 26 години 221 дни, който спечели петата си титла през 2005 г.

– Маркес се нареди до Мик Дуън, Валентино Роси и Джакомо Агостини, които са четиримата пилоти, които са печели пет или повече титли във висшия клас.

– Маркес е спечелил всичките си титли в MotoGP с мотоциклет Honda, а заедно с Мик Дуън са пилотите, които са взеле най-много титли в кралски клас за японския производител – по 5.

– Само един испански пилот е спечелил повече шампионски титли от Маркес – Анхел Нието, който има 13 – 7 в клас 125 куб. см и 5 в клас 50 куб. см между 1969 и 1984 г.

– Маркес е печелил в последните 9 години поне по пет Гран При в три класа 125 куб. см, Moto2 и MotoGP. Той е първият пилбот, който постига това  в 70-годишната история на мотоциклетната Гран При, като подобри собствения си рекорд им миналата година Преди това Майк Хейлууд бе единственият с поне 5 победи на сезон в 7 поредни години в трите класа – между 1961 и 1967.

– Маркес през 2018 г. досега има 5 първи позиции, като удължи своя рекорд за всички времена в съвременната ера, след 1974 г., когато полпозишъните започват да бъдат официално регистрирани – невероятните 78  в трите класа.

– Маркес печели най-много победи в MotoGP този сезон от всички пилоти – 8. Той има и най-много подиума – 13, както и най-много първи позиции – 5.

 

Сподели