Honda отпразнува днес 60-ата годишнина от участието си в световния шампионат пo мотоциклетизъм на писта. В Ассен, по време на Гран при на Холандия се събраха някои от най-големите имена и герои на пистата.
Световният шампион в MotoGP Марк Маркес (Repsol Honda Team RC213V) бе заедно с бившите носители на короната Мик Дуън и Фреди Спенсър, а също и Кунимицу Такахаши – първият японец, който е спечелил Гран При.

На събитието присъстваха и директорът на HRC Тецухиро Кувата, изпълнителният директор на Dorna Кармело Еспелета, президентът на ФИМ Хорхе Виегас, VIP-ове и представители на медиите.

На празненството бяха отбелязани шест десетилетия, откакто Honda участва в първото състезание от световния шампионат – състезанието в клас Ultra-Lightweight в TT на остров Ман за 125-кубикови машини. Това бе на 3 юни 1959 година.
„Никой не би могъл да си представи, че след 60 години Honda все още ще се състезава и печели по целия свят“, заяви Кувата. „Хонда е единствената компания, която се състезава във всички основни дисциплини в областта на моторните спортове: от MotoGP до Формула 1, от Motocross до Индикар, от рали Дакар до триал, от WorldSBK до ендуро. Конкуренцията е важна част от философията на компанията ни и отличен начин за разработване на нови продукти на Honda.”
В пааузата между отделните сесии на MotoGP, Маркес сподели какво мисли за състезателната история на Honda. Испанецът, спечелил пет от последните 6 корони при кралете на борда на неговия RC213V, каза: „Много от най-емблематичните мотоциклети са създадени от Honda. Много се гордея, че изиграх важна роля в историята на състезателния успех на Honda и очаквам с нетърпение да постигна още повече в бъдеще.“
Маркес се състезава в същите цветове, които австралиецът Мик Дуън използва, когато доминираше във висшия клас през 90-те години на борда на своята Repsol Honda NSR500. Repsol и Honda също отбелязват 25-годишнината от съвместната си работа през 2019 г. Мик каза: „Все още мога да си спомня първото си посещение в HRC в края на 1988 г., няколко дни преди да подпиша, за да бъда част от световния шампионат в клас 500 куб. см с машините NSR. Веднага бях впечатлен от ангажираността на целия персонал, докато обикалях в обекта. При четенето на табелите „Tomorrow’s Technology Today“ (Утрешните технологии днес), които бяха поставени навсякъде, се открояваше философията на Хонда.”
Фреди Спенсър спечели първата титла на Honda във висшия клас в през 1983 г. и скоро след това се срещна с основателя на компанията Сойчиро Хонда. Американската звезда си спомня: „Спечелих първия си световен шампионат в 500 кубика на 4 септември 1983 г. за Honda в Имола. Тогава на 7 септември Хонда сан постави ръце на раменете ми и каза: „Благодаря!“ С това изпълних не само моята мечта, а и тази на Сойчиро Хонда.“
Такахаши беше част от легендарния отбор на Honda, който бе сред първите, щурмували световните първенства през 60-те години. Тогава той е само 21-годишен, но създава история, като става първият японец, спечелил Гран При – през 1961 г. Гран при на Западна Германия в клас 250 куб. см c West German GP. Той спечели още три Гран при с Honda. Такахаши каза: „Спомням си, че Сойчиро Хонда и неговият екип бяха решили да направят най-добрите машини в света и така започна дейността на Honda Racing. Сега чувствам, че духът на Honda Racing е предаден на ново поколение!”
Както Еспелета, така и Виегас отдаваха почит на огромния принос на Honda за мотоциклетните спортове през последните шест десетилетия. Преди старта на холандския кръг от MotoGP в неделя, Такахаши и Дуан ще карат два легендарни мотоциклета на Honda на пистата в Ассен.

Сподели